Matematicko-didaktické hry

Šach na školách, súťaže, tréning, ...

Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Saša Riabov Po Sep 28, 2015 7:34 pm

Hodina matematiky a šachu vo Veľkej Ide - Projekt SŠZ: Matematicko-didaktické hry

Trieda plná prváčikov tešiacich sa na hodinu matematiky. Takto to vyzerá vo východoslovenskej Veľkej Ide. Od septembra tohto roku štartuje na škole, ktorá integruje deti z rómskej osady, projekt Matematicko-didaktických hier - zjednodušene povedané výučba matematiky za pomoci šachu.

“Projekt pochádza z Latinskej Ameriky, kde boli preukázateľne vykazované zlepšenia mnohých faktorov ako školský prospech, dochádzka, sociálne aspekty, v niektorých prípadoch sa využíval aj v prípade práce s drogovo závislými, či pomoci pri liečbe Aspergerovho syndrómu autizmu. Toto sú naše hlavné ciele a budeme postupne vyhodnocovať ich účinky.

Ak nám vďaka tomu prípadne vyrastie ešte aj ďalšia silná generácia šachistov, bude to len pozitívny bonus navyše,”
- opisuje projekt prezident SŠZ František Jablonický.

Účastník pilotného projektu - ZŠ Veľká Ida

Na jednu z týchto hodín sme sa vybrali, aby sme osobne spoznali bližšie priebeh tohto nového projektu Slovenského šachového zväzu. Veľká Ida je obec vzdialená asi 14 km od Košíc. Na začiatku dediny je aj z popri hlavnej cesty viditeľné rozprestiarajúce sa rómske geto. Príchod do základnej školy nás však milo prekvapil. Škola je vo výbornom stave, žiaci poslušne čakali na lavici na príchod svojho učiteľa.

Návštevou nás sprevádzal Ing. Vladimír Strýčko, ktorý je prvým učiteľom Matematicko-didaktických hier na tejto škole. Spojenú hodinu matematiky a šachu vyučuje celkovo v štyroch prváckych triedach. Dve z nich sú zložené prevažne z rómskych detí, zvyšné dve sú čiastočne zmiešané. Hodinu v jednej z týchto tried sme mali možnosť vidieť na vlastné oči.

Obrázok

Po skončení hodiny bola ešte príležitosť na viac ako hodinový rozhovor s pani Mgr. Teréziou Besterciovou.Tá rozpovedala mnoho zaujímavostí so skúsenosťami s riadením školy, obdivuhodný bol však jej prístup k využívaniu možností alternatívnych spôsobov výučby vrámci legislatívnych možností. Verí totiž, že takýmto spôsobom dokáže práve v ich podmienkach napomôcť výchove a vzdelaniu, ktorých nedostatok patrí medzi hlavné príčiny chudoby v ich lokalite. Pani riaditeľke rovnako tak pozorne sleduje úspechy slovenského šachu a upriamila pozornosť na príspevok o Matematicko-didaktických hrách, ktorý bol publikovaný na stránke Ministerstva v súvislosti s jeho pozvaním prezidenta SŠZ Františka Jablonického a ocenením našich mladých medailistov z Majtsrovstiev Európske únie. “Význam priblíženia šachu mladým školákom vidím aj v tom, že učí deti prijímať rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť,” - komentovala pani riaditeľka. V ďalšom nás informovala o dodatočných možnostiach a pomoci pri šírení projektu, napríklad aj na stretnutí riaditeľov základných škôl, ktoré by sa malo uskutočniť v druhej polovici októbra.

Obrázok

Ako vyzerá hodina matematiky a šachu?

Učiteľ Vladimír Strýčko stal na začiatku školského roka pred dvoma veľkými výzvami. Jednou z nich bolo prevziať metodické pokyny a učebné osnovy Matematicko-didaktických hier podľa návodu Mgr. Haraštovej - autorky tejto učebnej koncepcie. Druhou a nemalou bol prechod z 2. na 1. stupeň výučby žiakov. Ako sme sa však presvedčili na hodine obe tieto úlohy zvláda bravúrne. “Deti sa tešia na hodinu podobne ako na hodinu telocviku,” - opisuje nám pred hodinou náladu v triede učiteľ Strýčko, niekdajší profesionálny vojak. A bolo to skutočne tak.

Po príchode do triedy sa na tabuli umiestnila iná tabula - s veľkou šachovnicou. Každá lavica dostala do dvojice jednu sadu šachových figúrok a hodina mohla začať. Počas hodiny boli najrôznejším spôsobom presúvané figúrky po šachovnici a deti rátali počty “pešiačikov” (znázorňujúcich ťahy) medzi jednotlivými miestami na šachovnici.

Obrázok

Učiteľa majú deti radi, avšak...

To, že deti majú učiteľa radi bolo cítiť v celej atmosfére triedy. Popri presúvaní figúrok sa znenazdajky jedno z malých dievčatok zdvihlo prešlo cez celú triedu, aby objala pána učiteľa. Šachy však deti naplno pohrúžili hrou. Na konci hodiny sa pani riaditeľka spýtala detí, že koho majú radšej, či pána učiteľa, alebo šachy - na čo zaznela obrovská ovácia: "Šachy" :)

O ďalších novinkách z Projektu Matematicko-didaktických hier Vás budeme radi informovať.



Ako reagujú iné školy na základe platenej propagácie cez FB? Takýto odkaz sme našli medzi zdieľaniami:

Obrázok
Podporovateľ práce Fera Jablonického a už iba priateľ šachu
Obrázok používateľa
Saša Riabov
 
Príspevky: 453
Založený: Pi Feb 29, 2008 7:37 pm
Bydlisko: Topoľčany / Košice

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Martin Pagerka Po Sep 28, 2015 8:38 pm

Projekt, ktorý integruje deti z rómskych osád ? Prajem projektu veľa šťastia.
Projekt CIS integruje deti z 300 vzdelávacích zariadení.

Keď naučíte tie deti jednoduché počty samy sa vás to opýtajú.
Pre lepší šach na Slovensku.
Obrázok používateľa
Martin Pagerka
 
Príspevky: 355
Založený: Ut Jan 04, 2011 7:14 pm

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Saša Riabov St Sep 30, 2015 2:17 pm

Ľudia s nadšením zdieľajú platenú propagáciu na FB o Projekte SŠZ Matematicko-didaktických hier:

Obrázok
Podporovateľ práce Fera Jablonického a už iba priateľ šachu
Obrázok používateľa
Saša Riabov
 
Príspevky: 453
Založený: Pi Feb 29, 2008 7:37 pm
Bydlisko: Topoľčany / Košice

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Pagyno St Sep 30, 2015 2:39 pm

Saško praskneme z toho asi všetci aj z tej vašej tajnej ponuky o ktorej ešte nikto nevie. Ukážu sa vaše tváre.
Pagyno
 
Príspevky: 381
Založený: So Mar 21, 2015 8:28 pm

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Pagyno St Sep 30, 2015 2:40 pm

Aby som si ja špinil meno a ohovárali ma kvôli vám to nie.
Pagyno
 
Príspevky: 381
Založený: So Mar 21, 2015 8:28 pm

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod pat St Sep 30, 2015 3:41 pm

Ľudia s nadšením zdieľajú platenú propagáciu na FB o Projekte SŠZ Matematicko-didaktických hier
Platenú kým? SŠZ? Ten kanál Facebooku vyzerá ako súkromný, či nie? Aby zase nedošlo k sporom, či ide o kanál súkromný alebo vlastnený SŠZ. Alebo je ten kanál daný do vlastníctva SŠZ a jeho správca sa zaviazal odovzdať všetky prístupové heslá na žiadosť SŠZ, respektíve, ktoré osoby tie heslá majú?
pat
 
Príspevky: 179
Založený: Ut Mar 03, 2015 11:31 am

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Martin Huba St Sep 30, 2015 4:10 pm

Zabudol napísať že ľudia s nadšením s mávatkami na chodníku kričali heslá o jasnej budúcnosti matematicko-didaktických hier a súdruhovia prechádzali okolo v limuzínach s tmavými sklami z ktorých blahosklonne kývali bacuľaté ruky...

Budete musieť sledovať jeden pokus o tunelovanie za druhým...

Zamyslel sa nad tým niekto, čo bude ideálnym výsledkom geniálneho prípravného pilotného podprojektu projektu MDH? Vo všetkých školách sa bude používať šach pri výučbe matematiky? potom čo? nahrnú sa do učební šachisti a budú zarábať? alebo čo bude? alebo sa po troch rokoch a pár tisícoch minutých euruniek slávnostne v bulvári vyhlási, že sa nastolil všeobecný konsenzus a matematika sa ďalej bude vyučovať?

Zamyslel sa niekto nad tým? :D
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3859
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Pagyno St Sep 30, 2015 6:02 pm

Príspevok bol z dôvodu porušenia pravidiel zmazaný
Pagyno
 
Príspevky: 381
Založený: So Mar 21, 2015 8:28 pm

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Saša Riabov St Sep 30, 2015 6:21 pm

Zdravím pat,

ďakujem za otázku, ale skôr ako odpoviem, pripomeniem ešte raz, že Prezident zväzu si doteraz nedáva preplácať cestovné príkazy spojené s činnosťou pre zväz - vysvetlenie, prečo túto informáciu uvádzam bude zrejmé z textu nižšie.

Michal Vrba napriek výzve VV SŠZ (7 hlasov za a 1 sa zdržal) neodovzdal hlavné manažérske práva ani na jednom z mediálnych kanálov SŠZ. Dnes je to už viac ako 3 mesiace od volieb, odkedy bolo potrebné prevziať túto agendu. Slovenský šachový zväz tak nenávratne stratil stovky eur investovaných do budovania mediálnych kanálov a ich propagácie, ako aj tri roky práce člena VV.

Nie je možné, aby SŠZ pokračovalo v platení reklamy na FB stránke s názvom Slovenský šachový zväz a vyhadzovalo tak peniaze na konto súkromnej osoby. Aká je šanca na dobrovoľné odovzdanie hlavných manažérskych práv? Ťažko povedať a času bolo strateného už dosť. Na vybudovanie nových mediálnych kanálov bude treba množstvo hodín práce, ktorá mohla byť využitá efektívnejšie v iných oblastiach mediálnej prezentácie aktivít SŠZ. Rovnako tak bude potrebné aj neočakávané navýšenie rozpočtovej kapitoly Marketingu na ďalší rok, len z tohto dôvodu o 1.200 €, okrem ďalších potrebných výdavkov. Je to približne podobná suma, akou podporuje zväz účasť víťaza Extraligy na Európskom poháre klubov.

Platenie propagácie aktivít zväzu za posledné tri mesiace ide z môjho osobného účtu. Platím ich zo svojho, pretože mi príde bezúčelné namakať sa množstvo hodín na tvorbe tlačovej správy o šachu, ktorá má zaujať a následnom rad za radom odkomunikovaní s médiami (pretože dodnes nám všetci tvrdili, že šach novinárov nikdy nebude zaujímať) a túto nemáme možnosť spropagovať na Facebooku. Platím ich z dôvodu, že inak je vlastne všetka táto práca značne zbytočná.

Účelnosť propagácie

Praktický príklad, ako sme v posledných 3 mesiacoch túto platenú reklamu zúročili, bolo multiplikované zvýšenie počtu zdieľaní príspevku na Topkách.sk o našich troch medailistoch z MEÚ v Murecku. Pred platením reklamy bol počet zdieľaní na stránke topky.sk v prvý deň 21 (nakoľko príspevok nebol umiestnený tentokrát na titulke), po zaplatení reklamy v priebehu ďalších dvoch dní - viac ako 500. Približne v totožnom čase zavolali na Sekretariát SŠZ z Ministerrstva a historicky zrejme prvýkrát pozval Minister školstva Prezidenta SŠZ a našich reprezentantov na audienciu, ktorá vzišla z jeho strany.

K propagácii sa inak štandardne zaväzuje aj v zmluvách so sponzormi. Mediálne kanály získavajú vďaka svojmu rozsahu aj hodnotu pre krátkodobé zisky z reklamy (existuje napríklad Cenník reklamy v média priestore SŠZ, ktorý vypracoval Michal Vrba a medzi vlastnými kanálmi SŠZ uvádzal stránku chess.sk, FB s názvom Slovenský šachový zväz, Twitter a Youtube). Prezentáciu cez mediálne kanály SŠZ potrebujeme aj ako bonusy pre úspešné fungovanie projektu Chess Friendly Company, ktorého cieľom je okrem krátkodobých ziskov priniesť časom aj nových trvalých partnerov SŠZ. Propagáciu cez mediálne kanály potrebujeme, aby o nás a našich pozitívnych aktivitách bolo počuť. Vďaka tomu budeme vytvárať image tých, ktorých nebudú ignorovať verejné orgány, či už na celoslovenskej, ale hlavne aj lokálnej úrovni. Propagácia cez mediálne kanály je potrebná aj na šírenie pocitu hrdosti na športové odvetvie, ktorému sa venuje každý z nás. Všetci si dobre pamätáme na to, aký to bol dobrý pocit, keď si niekto všimol, že sme Majstrami sveta, alebo že sa na Vás obráti mamička, ktorá chce dať svoje dieťa na šach vďaka článku, ktorý čítala v .Týždni o zázračnom talente Sebastiánovi Kostolánskom, ktorému stačil rok a pol na to, aby sa stal Majstrom EÚ.

Všetkým nám ide o to, aby šach na Slovensku napredoval. Pri tvorbe tlačoviek a happeningov sa urobí obrovský kus roboty. Mediálne kanály ako Facebook sú popri tejto práci povinnou jazdou, ktorá už aj pri malom naštartovaní splní úlohu mediálnej prezentácie v niekoľkonásobnom rozsahu. Bez ich existencie a využívania ich potenciálu, je to ale plýtvanie časom.
Podporovateľ práce Fera Jablonického a už iba priateľ šachu
Obrázok používateľa
Saša Riabov
 
Príspevky: 453
Založený: Pi Feb 29, 2008 7:37 pm
Bydlisko: Topoľčany / Košice

Re: Matematicko-didaktické hry

Odoslaťod Pagyno St Sep 30, 2015 6:23 pm

Príspevok bol z dôvodu porušenia pravidiel zmazaný
Pagyno
 
Príspevky: 381
Založený: So Mar 21, 2015 8:28 pm

Ďalšia

Naspäť na Deti a mládež

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 2 hostí.