Marketing v šachu

Finančné zdroje, sponzorstvo a marketing, dotácie, účtovníctvo, dane, ...

Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ne Sep 07, 2008 9:08 am

Na túto tému už bolo na našom fóre popísaného dosť aj zaujímavých príspevkov, a myslím, že si zaslúži samostatnú diskusiu.

Základnou otázkou je ODKIAĽ VZIAŤ PENIAZE NA ŠACH?

Pretože tak šach ako ako aj marketing je môjmu srdcu blízky, a navyše som už 15 rokov pracujúci v oblasti eurofondov a projektového riadenia ako takého, veľmi intenzívne sa zaoberám myšlienkou ako pomôcť zlepšiť finančnú situáciu šachu na Slovensku. Táto téma a súvisiace témy bude určite samostatnou kapitolou v každom čísle časopisu Moderný šach, ktorého nulté a verím, že nie posledné číslo vydám v novembri.

Túto otázku si kladú tri skupiny šachistov, alebo funcionárov:
1. JEDNOTLIVCI.
a) Jednotlivci s budúcimi ambíciami, deti a mládež...tu je v pozadí silný dôraz na rodičov...ktorí sú kľúčovou skupinou do určitého veku. RIZIKO: veľkú časť finančného bremena v neefeektívnom prostredí nesú rodičia, a ich deti za vynaložené peniaze dostanú menej, ako by mohli, pričom mnohé talentované deti pre nedostatok prostriedkov sú bez šance sa šachovo presadiť. MOŽNÉ RIEŠENIE: skutočný a fungujúci systém vyhľadávania, vychovávania a sledovania talentovaných šachistov, v úzkej súčinnosti s rodičmi a klubmi.
b) Dospelí jednotlivci s profesionálnymi ambíciami. RIZIKO: šachom sa neuživia a preto radšej odchádzajú do iných sektorov a šach berú tak "na pol plynu". MOŽNÉ RIEŠENIE: Zatraktívniť šachové POVOLANIE pred verejnosťou. Systematický a pravidelný styk s verejnosťou na všetkých úrovniach. Zadefinovať skutočný PRODUKT pre potenciálnych sponzorov, a prejsť od charity k udržateľnosti.

2. KLUBY
a) Kluby, ktoré kladú výlučne dôraz na ligové súťaže. RIZIKO: sponzor si to rozmyslí, prípadne nebude mať peniaze, hráči odídu, klub končí, neefektívne a žiadna udržateľnosť. MOŽNÉ RIEŠENIE: diskusia so sponzorom o udržateľnosti jeho pozitívneho snaženia, a snaha o presunutia časti jeho pomoci klubu do udržateľnejšej investície.
b) Kluby, ktoré okrem súťaží organizujú turnaje, rôzne akcie a pracujú s mládežou. RIZIKO: sponzori neprispievajú rovnako a pravidelne, preto je ťažké zdržať napríklad tradičné podujatia. MOŽNÉ RIEŠENIE: ako v 1. Zadefinovať skutočný PRODUKT pre potenciálnych sponzorov, a prejsť od charity k udržateľnosti.
RIZIKO pre a) aj b) pár nadšencov, ktorí "ťahajú" klub, z rôznych dôvodov prestane venovať svoj čas klubu a klub môže zaniknúť MOŽNÉ RIEŠENIE: systém prípravy a priebežného vzdelávania šachových funkcionárov.

3. SŠZ
Rozpočet je pomerne stabilný, okolo 4 miliónov ročne. RIZIKO: nedostatok financií, lokálne záujmy funcionárov, menšia profesionalita dobrovoľných pracovníkov, praktická NEEXISTENCIA šachu v očiach verejnosti a sponzorov. MOŽNÉ RIEŠENIE: analyzovať a zefektívniť existujúce finančné toky, presne stanoviť finančné pravidlá a ich spravodlivé smerovanie do regiónov, pri zachovaní kontuinuity zostaviť tím, s jasnými kompetenciami a zodpovednosťami a finančnou motiváciou, Zadefinovať a zatraktívniť šachové PRODUKTY na slovenskej úrovni (ligy, mládež, turnaje...) a systémovo robiť PR.

Toľko na úvod :)
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 1:05 pm

inak sorry za skutočne ťažkú tému.....

pozeral som na nete, čo sa o marketingu šachu píše, po slovensky a česky som nenašiel nič....po nemecky nič zaujímavé....po anglicky zopár dobrých vecí. V minulom roku bola dokonca v Grécku konferencia a šachovom marketingu.....

keby sme iniciatívne v Prievidzi alebo niekde zorganizovali a facilitovali (nemám rád slovo moderovať, nevyjadruje to presne preklad slova facilitation) workshop (jednodňový by stačil, ale na celý deň a dosť intenzívny) na tému Ako presadzovať slovenský šach? program napr.: 1. brainstorming na SWOT (silné a slabé stránky, príležitosti a ohrozenia) slovenského šachu 2. čo sú produkty slovenského šachu 3. kto sú klienti pre tieto produkty? 4. aké sú USP (unikátne predávajúce body) týchto produktov? 4. Ako propagovať tieto produkty? 5. ako hodnotiť efektivitu predaja týchto produktov?

Našli by sa zo Slovenska takí "zapálení blázni", čo by sa zúčastnili?

Jeden kamarát tvrdí, že viac hláv, viac kapusty :lol:
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod pm Ut Sep 09, 2008 2:20 pm

Velmi tazka tema, tak aby ste neostal v tomto fore len sam, tak si myslim ze par ludi by sa naslo. Ovsem myslim si ze by sa v pohode zmestili do tej Vasej skvelej klubovne.
pm
 

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 2:23 pm

Peter, otázkou je termín...ja by som najradšej niekedy v sobotu....asi keď sa nehrajú ligy....

a počet ľudí by mal byť max 15.... najlepšie okolo 10.... ale mali by byť k veci...
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Igor Srvatka Ut Sep 09, 2008 2:52 pm

p. Huba, budúcu sobotu (20.9) by mala byť v Trenčíne krajská konferencia, v nejakej skrátenej podobe by ste mohli niečo odprezentovať. ;)
Igor Srvatka
 

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 3:00 pm

ja viem...ale ja nemám chuť nič prezentovať....nič nepredávam....iba ak mi zaplatia... :)

Igor, nechápte ma prosím zle...myslel som to tak, ak by bol úprimný záujem, a ľudia, čo môžu a chcú sa vyjadriť k veci k téme, čo som naznačil..a dohodneme termín....prišli by do Prievidze na vlastné náklady a na vlastné náklady by tu prípadne prespali, a ja by som zadarmo ten workshop urobil...

Včera som bol v Košiciach a Prešove, dnes idem do Bratislavy....ale to mi dobre platia.... ;)
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 3:02 pm

A na vysvetlenie, workshop nefunguje tak, že nejaká komisia podriemkáva a nejaký obchodný zástupca ponúka Chesslife......

Worshop je dosť náročný pre účastníkov, pretože sa musia sústrediť na tému, pravidelne sa vyjadrovať, ak keď sa zakecávajú, facilitátor ich stopne... :cry:
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 3:11 pm

a mimochodom, budúci piatok 19.9. budem v Bratislave na konferencii o regionálnom líderstve....budem podriemkávať a počúvať prezentácie :)
dve konferencie za dva dni by som nezvládol.... :oops:
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Martin Huba Ut Sep 09, 2008 3:15 pm

pretoto milujem svoju prácu vo svojej firme....ak mám niečo chuť urobiť a mám na to čas a peniaze....spravím to..... 8-)
Obrázok používateľa
Martin Huba
 
Príspevky: 3854
Založený: Ut Feb 12, 2008 8:44 pm

Re: Marketing v šachu

Odoslaťod Igor Srvatka Ut Sep 09, 2008 3:35 pm

ok, to je pochopiteľné...
Igor Srvatka
 

Ďalšia

Naspäť na Financovanie

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.