PPP - Polia Premeny Pešiaka

Pravidlá šachu, ratingy, normy, súťažné poriadky, ...

PPP - Polia Premeny Pešiaka

Odoslaťod sisifu Ne Jún 28, 2015 8:37 pm

šprtung z "Pravidlá šachu FIDE od 1.7.2014" (.pdf na chess.sk, resekcia Základné dokumenty):

1)
Bod 3.7 e) "Keď hráč, ktorý je na ťahu, potiahne pešiakom na najvzdialenejší rad od svojho
počiatočného postavenia, musí tohto pešiaka ako súčasť toho istého ťahu nahradiť na
cieľovom poli atď... Cieľové pole sa nazýva pole ‘premeny’."
- čiže poľom premeny je pole, na ktoré pešiak už prišiel.

2)
kohosi komentár na strane 20 onoho dokumentu: "pole premeny: 3.7.e. Pole, na ktoré príde pešiak, keď dosiahne ôsmy rad."
- čiže poľom premeny je pole, na ktoré pešiak ešte len príde. A my nevieme, na ktoré pole na ôsmom rade pešiak príde.

Pozorovanie: V prvom prípade "vznikne" počas partie pre pešiaka práve jedno pole premeny (to, na ktoré prišiel),
v druhom prípade od začiatku partie teoreticky pre a,h-pešiakov existujú 2 polia premeny a pre b,c,d,e,f,g-pešiakov polia premeny dokonca tri (kedže pešiak môže dosiahnuť ôsmy rad aj braním súperovej figúry po diagonále).

To by sme všetko mohli nazvať slovnými hračkami, bľa, bľa, atď.. Lenže!
4.6 "Ak na poli premeny stojí nejaká súperova figúra, táto súperova figúra musí byť braná."

Majme situáciu biely pešiak c7, čierna veža Vb8.

Problémy:
V prvom prípade nevieme či veža stojí/nestojí na poli premeny, kedže pole premeny "vznikne" až ťahom pešiaka na ôsmy rad, a teda bod 4.6 nedáva zmysel, resp. je nesplniteľný.
V druhom prípade má pešiak dve polia premeny (c8, braním veže b8). Teoreticky teda veža stojí na poli premeny a podľa 4.6 musí byť braná! (?)
A v prípade, ak za pole premeny c-pešiaka považujeme iba pole c8, potom by prípadnú súperovu figúru stojacu na poli c8 musel pešiak zobrať dosť nekonvenčným spôsobom..

Alebo mi niečo ušlo?
sisifu
 
Príspevky: 46
Založený: Ne Apr 06, 2014 10:21 pm

Re: PPP - Polia Premeny Pešiaka

Odoslaťod pat Ne Jún 28, 2015 9:02 pm

Akosi som nepochopil, v čom je problém. Pole premeny bude to, na ktoré sa hráč rozhodne pešiaka postaviť - ak má viac možností ťahu pešiakom. Či na to pole pešiak "príde", "potiahne", "potiahol", alebo "prišiel", tak to pole bude rovnaké. Hľadáte komplikácie tam, kde nie sú.
pat
 
Príspevky: 176
Založený: Ut Mar 03, 2015 11:31 am

Re: PPP - Polia Premeny Pešiaka

Odoslaťod sisifu Ne Jún 28, 2015 9:07 pm

biely pešiak c7, čierna veža b8, biely na ťahu.

Ktoré pole je pole premeny pešiaka c7 v tomto prípade?
Stojí veža na poli premeny?
Ak sa rozhodne ťahať pešiakom, musí vziať vežu alebo môže ísť na c8?
sisifu
 
Príspevky: 46
Založený: Ne Apr 06, 2014 10:21 pm

Re: PPP - Polia Premeny Pešiaka

Odoslaťod pat Ne Jún 28, 2015 9:14 pm

Ktoré pole je pole premeny pešiaka c7 v tomto prípade?
Žiadne, lebo biely ešte neťahal. To je rovnaké, ako keby ste sa pýtali, aký je prvý ťah bieleho po začatí partie ešte pred tým, ako potiahne.
Ak sa rozhodne ťahať pešiakom, musí vziať vežu alebo môže ísť na c8?
Môže ísť aj tam aj tam. Musí si zvoliť na akú figúrku pešiaka premení a ak sa rozhodne ísť na b8, musí okrem toho ešte aj zobrať (mimo šachovnice) vežu.
pat
 
Príspevky: 176
Založený: Ut Mar 03, 2015 11:31 am


Naspäť na Rozhodovanie

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.

cron